Používame cookies

Súbory cookie a ďalšie technológie sledovania používame na zlepšenie vášho zážitku z prehliadania našich webových stránok, na to, aby sme vám zobrazovali prispôsobený obsah a cielené reklamy, na analýzu návštevnosti našich webových stránok a na pochopenie toho, odkiaľ naši návštevníci prichádzajú. Viac info

 

Na čo nezabudnúť pri preberaní nehnuteľnosti

Pridané: 18.4.2024

Výber tej správnej nehnuteľnosti pre kúpu je často náročný proces, nech už hľadáte nový domov pre seba a svoju rodinu alebo príležitosť pre investovanie. Ak už ste našli priestor, ktorý spĺňa vaše očakávania a predstavy, po podpísaní oficiálnych dokumentov a podaní vkladu na kataster nezabudnite v deň preberania samotnej nehnuteľnosti na tieto dôležité body:

Preberací protokol

Najdôležitejším výstupom z odovzdávania nehnuteľnosti novému vlastníkovi je preberací protokol. Uvádzajú sa v ňom dôležité údaje o spotrebe vody, plynu a elektrickej energie, počte odovzdaných kľúčov od bytu alebo domu a spoločných priestorov, parkovacích čipov a kariet a podobne. V prípade, že pri preberaní nehnuteľnosti objavíte vady, o ktorých ste doteraz neboli informovaní, dbajte na ich zaznamenanie do protokolu. Predávajúci by mal zároveň uviesť navrhovaný spôsob odstránenia a časový odhad realizácie tejto nápravy. Skontrolujte a vyskúšajte, či fungujú vypínače k svietidlám, vodovodné batérie, či tečie teplá voda, či ide klimatizácia, televízor, či je funkčný zvonček, elektrické žalúzie, či nie sú zatečené okná alebo strop. S predávajúcim si tiež prejdite všetky otázky v súvislosti s užívaním nehnuteľnosti.

Prehlásenie elektriny, plynu a vody

Po predaji nehnuteľnosti treba zmenu vlastníka oznámiť aj spoločnostiam, od ktorých pôvodný majiteľ odoberal elektrinu a plyn. Väčšina dodávateľov umožňuje zmenu odberateľa na počkanie cez telefón, čo môžete urobiť rovno pri preberaní nehnuteľnosti. V niektorých prípadoch je nutné o zmenu požiadať písomne, e-mailom alebo vyplnením elektronického formulára.

Oznámenie zmeny vlastníka správcovi bytového domu alebo mestu/obci

V prípade, že je kupovanou nehnuteľnosťou byt, predávajúcemu vzniká povinnosť odhlásiť sa z platby správcovských poplatkov u správcu bytového domu. Po obdržaní povolenia na vklad do katastra nehnuteľností vzniká povinnosť na prihlásenie sa k platbe správcovských poplatkov vám ako novému vlastníkovi. V mnohých prípadoch vyčíslenie platieb od správcu obdržíte až v momente zmeny zápisu vlastníka v liste vlastníctva.

V prípade, že predmetom predaja bol rodinný dom, predávajúcemu vzniká povinnosť odhlásenia a kupujúcemu povinnosť prihlásenia sa na platbu za komunálny odpad na príslušnom miestnom alebo obecnom úrade (v Bratislave a v Košiciach na magistráte). Pre tento úkon budete potrebovať rozhodnutie o povolení vkladu do katastra nehnuteľností, občiansky preukaz a číslo zmluvy.

Prehlásenie televízie a internetu

V prípade, že máte ako nový vlastník záujem pokračovať v odberaní aktivovaných telekomunikačných služieb od pôvodného poskytovateľa, nezabudnite túto skutočnosť spoločnosti v čo najkratšom čase po odovzdaní nehnuteľnosti oznámiť. Väčšinou je potrebná spoločná návšteva pobočky poskytovateľa obomi stranami.

Podanie daňového priznania

Po kúpe nehnuteľnosti vám vzniká povinnosť podať daňové priznanie k dani z nehnuteľnosti najneskôr do 31. januára nasledujúceho roka.

Poistenie nehnuteľnosti

V prípade, že predmetnú nehnuteľnosť financujete z hypotekárneho úveru, jednou z podmienok pre načerpanie prostriedkov je uzatvorenie jej poistenia. Ak vás táto povinnosť obišla, odporúčame, aby ste uzatvorenie poistenia nehnuteľnosti a jej zariadenia minimálne zvážili a zbytočne tento úkon neodkladali.

Veríme, že aj vďaka našim odporúčaniam vás po prebratí kľúčov od vašej novej nehnuteľnosti nič neprekvapí.